من به این سؤال خیلی پندار کرده ام؛ ولی هنوز به جواب شدید نرسیده ام. از طرفی صعود فن شناسی برای غلام قدیم تپش انگیزترین جنبهی زندگی بشر بوده و مبصر ترین حسرتم این است که احتمالا عمرم به پیشرفتهای بزرگ و تکان دهندهای درون حد اختراع اینترنت نرسد؛ منظورم تکنولوژیهایی به سبک سریال Black Mirror است؛ مانند آپلود کردن حافظه در فضای ابری و امکان ادامهی زندگی پس از مرگ یا یادآوری باریک بین خاطراتی همچون تماشای فیلم به معاون تراشهای که ذیل پوست جاسازی شده است.
از طرف دیگر، نسل ما تجلی و غروب فناوریهایی را امتحان کرده است که دیگر هیچگاه نفس تکرار نخواهند شد و غلام قدیم از گوش دادن اینکه کسی نمیداند فلاپیچیست، شگفت زده میشوم.نوستالژیهای پیشیننگاهی بوسیله نوستالژی های خاطره انگیز دهه شصتیهانوستالژی: کنسول NES؛ آغازگر روش نینتندو داخل صنعتی بازینوستالژی: سگا مگا درایو؛ کنسولی فراتر از خاطرات
بوسیله نظر شما اگر این تجربیات را از ما بگیرند، آیا نگاهمان به جهان و تکنولوژی همچون قبل جاویدان خواهد ماند؟ گاهی به این قضیه به لباس یک بازی ویدیویی خواه فیلم چند قسمتی نگاه میکنم و اندیشه میکنم نگاه افرادی که تنها آخرین سرنوشت بازی یا فیلم را تجربه کرده اند با افرادی که از همان قسمت مقدمه درگیر داستان بودند، بدون وسواس فرق میکند. البته میشود شیار داستان را در اینترنت خواند خواه حتی سالها پس ازآن از عرضهی سرنوشت اول، آن را با تماشا یا بازی کردن واقعا امتحان کرد؛ اما فکر کردن میکنم پس نگری، لذت تجربهی بار اولی را از آن میگیرد.
کنسول ورزش Brick Game
کنسول آتاری دستی(Brick Game)
امروز در دنیای بازی ویدیویی همه جا مصاحبت از پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس است؛ بی اندازه از افراد شاید اولین تجربه پایگاه با کنسول ورزش بوسیله پلی استیشن ۲ یا نهایتا ۱ برگردد. اما یک دههی شصتی و قدیمیتر، به حدس بیش کنسولهایی مانند آتاری و سگا را هم در پیرامونی اوج محبوبیت شان تجربه کرده و داخل کنارش، از بازی با کنسولهای دستی لذت بنده است.
محبوب ترین کنسول دستی در ایران به اشتباه به « آتاری دستی» معروف بود؛ در برابر شرکت چینی سازندهی آن هیچگاه نسبتی با انبازی آمریکایی آتاری نداشت و تو خود چین حزن این کنسول با نام تجاری بریکگیم (Brick Game) بوسیله معنی «بازی آجر» ارائه شد.کنسول بریک گیم چینی از گیم بوی نینتندو ارزان مرطوب و فراوان خیس بود
چنانچه خوش دولت بودید (و پولدار!)، میتوانستید درون آن زمان بازی با کنسول دستی را با نسخهی اصلی و ژاپنی آن یعنی گیمبوی (Game Boy) که ساخت نینتندو بود، تجربه کنید. اما گیم بوی درون آن زمان بوسیله سختی در ایران پیدا میشد؛ درحالی که نسخهی چینی آن در بازار فراوان بود و قیمت بسیار پایینی داشت. دستی بودن این کنسول این مزیت را داشت تا آن را شبیه واکمنهمه جا همراه خود سرما و ساعتها به بازی مشغول حیات.
بریک گیم در دههی ۹۰ میلادی نخستین مرحله درون چروک عرضه شد و به فکر فراوانی، بها پایین و تنوع بازیها خیلی زود به محبوبیت زیادی تو گیتی و به خصوص تو روسیه دست پیدا کرد. این کنسول دستی دارای شکلی مستطیلی با گوشههای گرد و صفحهی نمایش ۱۰ داخل ۲۰ پیکسل تک رنگ بود، از دو باتری قلمیAA استفاده میکرد و برخلاف گیم بوی بدوی که طراحی ثابتی داشت، در اندازه، شکل و طعم جزییهای مختلفی نمایش شد.
کنسول بریک گیم تو ته رنگهای مختلف؛ روی کنسول با اغراق به ۹۹۹۹ بازی رمز شده
ایدهی اصلی ساخت این دستگاه از روی ورزش نام آشنای تتریس(Tetris) گرفته شده حیات که در سالهای ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ توسط پروگرام نویس روسی الکسی پاژیتنوف بخاطر کامپیوتر الترونیکا ۶۰ ساخت پیوستگی جماهیر شوروی تولید شد. در واقعخیلی از افراد بریک گیم را با نام تتریس میشناسند؛ در مدت با این کنسول چینی بود که این بازی بوسیله شهرت جهانی رسید. معروف ترین بازی بریک گیم، تتریس بود
بازیهای محبوب آتاری دستی در آن زمان شامل تتریس، اتومبیلرانی، تانک، مار و البته بازی Brick Breaker (آجرشکن) بود که در آن باید با شلیک توپ به سمت آجرها، آنها را نابود میکردید. این بازیها از پیش تو کنسول نصب شده بود و گمارش بازیهای جانبی تو این وسیله ممکن نبود. روی برخی از این کنسولها تعداد بازیهای انتصاب شده به نعوظ مبالغه آمیزی تا چندین هزار نوشته شده بود که البته این فقط یک ترفند مارکتینگ وجود و کوچک ترین تفاوت در یک سبک بازی، یک ورزش جداگانه در نظر محزون میشد. تعداد پا بر جا بازیهای بریک گیم به خشکی امدن اساس سبک ورزش معمولا بین ۱ تا ۵ بود و همیشه دربرگیرنده ورزش تتریس میشد. امتیازی که از اجرا ورزش بدست میآمد تا زمانی که باتری از دستگاه خارج نمیشد، داخل حافظهی کنسول باقی میماند.بازی محبوب تتریس در بریک گیمبازی اتومبیلرانیبازی مار Snake
متاسفانه از بریک گیم تاریخی چندانی در اینترنت حیات ندارد و هرچه از این کنسول دستی خویش داشتنی باقی مانده، بیشتر خاطرات و تجربیات انحصاری است تا اطلاعات باریک بین آماری. در معاوضه نسخهی اصلی آن، یعنی گیمبوی که توسط مشارکت نینتندودر سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه شد، تاریخچهی طولانی زیرفون و نکته سنج تری دارد. بریک گیم با همهی نیکیها و محدودیتهایش به همان لباس باقی ماند؛ درحالی که نینتندو بوسیله ترقی و بهبود گیم بوی دنباله داد.
اگر میخواهید خاطرات گذشته را زنده کنید (یا شاید بخاطر اولین بار بخواهید حساسیت بازی با آتاری دستیرا تجربه کنید)، میتوانید بازی اندرویدی Brick Game را از گوگل پلی به رایگان دانلود کنید. این بازی دارای ۱۹ ورزش اسمیآتاری دستی با همان طراحی و صدای ۸ بیتی نسخهی پا بر جا است؛ اما قابلیت گزینش رنگهای متنوع دارد. در نسخهی اندرویدی این بازی تا اینکه میتوانید امتیازهایتان را در مجرا رتبه بندی (Leaderboard) ثبت کنید؛ قابلیتی که حتی تصور آن در سالهای اولیه عرضهی بریک گیم ممکن نبود.
چنانچه مایلید کنسول را در دست بگیرید و با آن ورزش کنید، با یک جستجوی کندرو در اینترنت میتوانید کنسولهای باستانی و کارکرده را ببینید که با قیمتهای مختلف به فروش گذاشته شده اند.
کنسول بازی Game Boy
کنسول دستی گیم بوی (Game Boy)
کنسول گیم بوی را یکی از خلاق ترین کارمندان شرکت نینتندو بوسیله نام گونپی یوکوی (Gunpei Yokoi) نقشه کشی کرد. گونپی طراح اسباب ورزش حیات و استعداد کمتر نظیری در خلق اسباب ورزشهای بی سابقه و شگفت انگیز داشت. زمانی که درون نینتندو کار میکرد، اسباب بازی Ultra Hand را تاسیس که درواقع یک مشت پلاستیکی دراز حیات و به کمک آن بی تا میتوانست وسایلی که در جای دور از دسترسی فراغت داشتند، بگیرد و به خود نزدیک کند. مدیر نینتندو آنقدر از این بدعت خوشش آمده وجود که تصمیم گرفت از این استاندارد اسباببازی بیشتر تولید کند و اینگونه حیات که گونپی تو دست خط ساخت یکی از بهینه اسباب بازیهای الکترونیکی تاریخ قرار گرفت. از گونپی هم چنین بوسیله عنوان فرد تأثیرگذاری در تاریخچه کنسول ورزش و ترقیی دستهی بازی یاد میشود؛ زیرا او بود که D-pad صلیبی شکل را اختراع کرد.
اسباب ورزش Ultra Hand ساخت نینتندو
هدف از طراحی گیم بوی این بود که شبیه اسباب بازی باشد اما حساسیت کار کردن با کامپیوتر به کاربر بدهد. ابتدایی نسخهی گیم بوی صفحهی ارائه سبزرنگ کوچکی داشت که فقط میتوانست چند طیف از رنگ خاکستری را ارائه دهد. محبوب ترین بازیهای گیم بوی، تتریس و سوپر ماریو لند بود.
مدل سازی گیم بوی وامدار طراحی سری کنسولهای دستی NES و Game